X-MAS

Trip to Malaysia

mandag den 3. november 2008

Iagttagelser af folk når de taler i mobiltlf

Med fare for at genere enkelte aldersgrupper ved at alders opdele dem vælger jeg nu alligevel at gøre dette;-D
Iagttagelser af børn 0-12 år. Idag er det ikke usædvanligt at børn i 6 års alderen er mobil ejer, og mestrer en sådanne.På biblioteket mødte jeg 4 drenge og 1 pige der var i færd med at spille computerspil, de sad 3 af dem med hver deres mobil tlf.Jeg iagttog dem sms´e imens de spillede og snakkede på tværs af computerne, det er bønr som jeg kender fra børnehaven og ved derfor de er 7-8 år. Jeg gik hen til dem og spurgte til hvordan de havde det og hvad de lavede. 'De spillede' var svaret, jeg sagde jeg havde set dem sms´e hvortil pigen svarede at det måtte de gerne , mobilen skulle bare være på lydløs ;-D.Jeg spurgte om det ikke var svært at sms´e og spille samtidigt, de svarede nærmest i kor 'NEJ'.
Jeg har på den lokale rideskole set pigerne på 10-12 år stå nede i stalden med ridehjelme på og gøre deres ponyer klar,rense hove, strigle osv. alt imens de taler i mobil, de sætter bare mobilen i klemme mellem remmen på hjelmen og øret,så har de begge hænder frie til arbejde alt imens de taler i mobil;-D Der er dog en regel om at man ikke må tale i mobil når man rider,ja man må faktisk ikke have mobilen på sig når man rider,dette er denne aldersgruppe gode til at overholde. Hvor imod det kan tages op til diskution omk de voksne, der tror denne regel ikke gælder dem , men det gør den ;-D
Iagttagelser af unge 13-18.Oftest bliver der kigget på mobilens display for at tjekke hvem der ringer op inden mobilen bliver svaret.'Gider' man tale med vedkommende bliver der svaret "hej" og navnet på den, der ringer op.Mobilen er næsten altid ved hånden,eller i hånden når der bliver ringet op. De unge kan have samtaler igang inpersona i det rum de nu befinder sig, er de en flok piger ude at handle eller ose tøj, så kan de se på tøj, snakke med vennerne der er med og samtidigt samtale med personen i mobilen.
Har set et par unge drenge flokke i byen slendre på gå gaden hvor flere talte i mobiler på samme tid, og det så samtidigt ud som de samtalede indbyrdes imens de talte i mobil.
På cafe´har jeg iagttaget både piger som drenge at de imens de sidder og samtaler og har det hyggeligt kan sidde og sms´e , tage fotos af hinanden og ringe op eller svare mobilen hvis den ringer, de har næppe hørt om Emma Gad;-D

En for mig udefiner bar aldersgruppe;-)for hvornår er man voksen??
I agttagelser af 19-25.
Her er det som om Emma Gad har listet sig lidt ind i de unges mobil vaner, for det forekommer mig at de unge er lidt diciplineret omk brugen af mobilen blandt andre unge når man er sammen. Har iagttaget at mobilen bliver svaret hvis den ringer og har hørt der bliver svaret at der bliver ringet tilbage senere. Har også iagttaget at der bliver kigget på displayet hvis den ringer at den ikke bliver taget, men bliver afbrudt.

Iagttagelser af voksne 25-50.
Jeg har set personer gå i supermarkedet og handle og tale i mobil samtidigt,.
I Denne aldersgruppe har set personer tage mobilen og gå uden for selskabet hvis den har ringet og har talt færdigt.
Iagttaelser af middelaldrende 50-65
Min mor døde som 61 årig for 2 år siden, og selv til det sidste var mobilen hende en tro følgesvend.Hun sms´ede dagligt til pigerne og jeg om alt og intet,når hun ind imellem var indlagt var den en stor tryghed for hende at have ved sin side,for hun kunne smsé mig om stort og småt og føle hun var med i vores gøremål.Inden hun blev syg kunne hun finde på at ringe til mig ¨når hun var ude at handle for at fortælle der var tilbud på dit og dat og om hun skulle tage noget med hjem til mig;-) Hun var rimelig dus med mobilen.
Hun havde den regel i sit hjem at når vi var oppe og spise hos hende var mobilen lagt af i køkkenet når vi skulle ind i stuen for at spise,det var det eneste tidspunkt hun ville vi skulle være mobilfrie.
Iagttagelser af ældre 65-->
Her vil jeg fortælle en oplevelse med min svigerfar. For 8 år siden var vi hjemme på juleferie i DK,boede da i Brasilien, og havde lejet en bil hvortil der fulgte en mobil med simkort med i kontrakten.Det var dejligt belejeligt med en mobil da vores fastnet var sat på standby.Jeg var en aften alene på besøg hos ham til kaffe og have mobilen med i tasken.Imens vi sidder og snakker hører jeg godt min mobil bippe, men lader den ligge i tasken og tænker at den nok er ved at trænge til opladning. Svigerfar kigger flere gange på sin egen mobil og lægger den fra sig igen.Den bipper flere gange og til sidst siger min svigerfar:
'Jeg tror der er nogen der sms´er til dig, skal du da ikke se hvem der skriver til dig?' Jeg svarer at det er lige meget og at der nok ikke er nogen der sms´er mig.
Han siger:
' den lyder som min', og spørger om han må se den.
Da han sidder med den siger han:
'den er lige som min og der er altså nogen der har skrevet til dig'
'Nå' konstaterer jeg så og nikker og kigger på mobilen uden at foretage mig noget
Han siger så' skal du ikke svare vedkommende?'
Nej svarer jeg .
Han siger:
' du kan måske ikke finde ud af den?'
Jeg svarer at jeg faktisk ikke ved hvordan man sms´er.
Han kigger måbende på mig og udbryder på bedste københavner dialekt,DET ER EDDERMA'ME LØGN DU!!
Og så får jeg ellers et grundigt sms kursus af ham, og det skal lige tilføjes at han i en arbejdsulykke for mange år siden mistede 3 fingre på højre hånd,så han kun har 3 stumper, en pegefinger og tommelfinger,men han mestrede sms kunsten på flotteste vis.
Det gør han den dag idag stadig og der bipper stadig sms´er ind fra min svigerfar på min mobil.Det er sørme sejt syntes jeg ;-D

3 kommentarer:

Rikke sagde ...

Hej Birgit,
Jeg har også observeret at unge mennesker er vildt gode til at multitaske måske de middelaldrende mænd kunne lære noget deraf?????
Rikke

BIRGIT sagde ...

Hørt - hørt RIkke, med dog kan de da sidde på tønden og læse avis,hatten af for det ;-D

kims sagde ...

Ja her må jeg jo af gode og "gamle" grunde kommenterer men mest på jeres kommentarer, synes måske at i tager alle under en kam, men lad det komme an på en prøve :-) Nogle gode iagttagelser du her har beskrevet mvh kims